Program Yapmanın Sağladığı Yararlar
Güne belirlenmiş bir çalışma ve yaşama programı ile başlamanın iki büyük yararı vardır. Birincisi ders çalışmaya başlamak çok kolaylaşır, ikincisi ders çalışmanın dışında sürdürdüğünüz etkinlikleriniz sırasında suçluluk duymanız gerekmez ve bu etkinliklerin tadını çıkartarak, hayattan daha fazla zevk alırsınız.
Ders dışı etkinlikleri kendinize bir ödül olarak görerek ders çalıştığınız süreyi de daha zevkli hale getirmek, daha istekli ve dolayısıyla verimli ders çalışmak mümkün olur.
Program Nasıl Yapılır?
Program yapmak ders çalışmayı kolaylaştırır. Ancak bunun için ne kadar iyi ve kesin olursa olsun, "Programın kafada yapılması" yetmez. Programın mutlaka kağıt üzerinde yapılması gerekir. Örneğin:
1. Çalışma programınızı "haftalık" yapmanız kolay kontrol edebilmeniz açısından yararlıdır.
2. Haftayı programlarken önceden bilinenleri takvime yerleştirin. Tatil günleri, sınav tarihleri, ödev teslim zamanları, spor, kurs günleri veya saatleri, okula giriş - çıkış zamanlan gibi.
3. Kendinize hangi ders, hangi konu, ne kadar ilerlemeli sorusunu sorun, bunun için bir liste yapın. Bu listeyi yaparken temel kural özelliklerin ne olduğunu saptamaktır. Yapacağınız her işin sizin için kişisel önem derecesini belirlemeye çalışın (en yüksek önem derecesine sahip olanlar, orta derecede önemliler, daha düşük derecede öneme sahip olanlar gibi).
4. Haftalık takviminize yapacaklarınızı yerleştirin.
Bunu yaparken;
* Genellikle saat kaçta uyandığınızı,
* Kahvaltı, yemek saatlerinizi.
* Yolda harcadığınız süreleri
* Dershanede - okulda geçirdiğiniz süreyi
* Ders çalışmaya ayırdığınız süreyi
* Dinlenme, eğlenme, gezmeye ayırdığınız süreyi
* Uykuya ayırdığınız süreyi... göz önünde bulundurun.
Ders Çalışmayı da Planlamalısınız !
* Çalışmayı planladığınız derslerin başlama ve bitiş sürelerini takviminize yazın.
* 1 seanslık çalışma sürenizin 1 saati aşmamasına dikkat edin, aralıklı çalışmalısınız.
* Çalışırken yemek yememelisiniz, bunun için ayrı süre ayırın.
* Dinlenme sürenizin dışında ayrıca boş vakit ayırın ki, beklenmedik durumlarda programınız aksarsa, bu saatlerden yararlanmanız mümkün olsun ve programınız sarkmasın.
* Programınızı yaparken, çalıştığınız kaynaktaki konuları ve sıralamayı esas alabilirsiniz: örneğin, Türkçe'de "sözcüklerde yapı" konusu, Kimya'dan "madde" konusu 1'er saatlik sürelerde tekrar edilecek ve konuya ait testler çözülecek. Bundan sonra, Matematik'ten 50 soruluk bir genel test tekrarı yapılacak gibi.
* Telefon edeceğiniz saatleri, televizyon izlemek istediğiniz saatleri de planlayın.
* Telefon konusunda, "hayır", "gelemeyeceğim", "olmaz" demeye alışın ve böyle davranmaktan sıkıntı duymayın. Televizon programlarını ise seçerek izlediğinizde bir problem yaratmayacaktır.
* Kısa zaman sürelerinde bitirebileceğiniz işleri, ertelemeden bitirmeye çalışın.
* Programa uymakta zorlanıyorsanız, kendinizi sınırlayarak veya başkasını sorumlu tutarak sorunu çözebilirsiniz, Örneğin, "bu konu, şu güne kadar bitmezse, kendimi şundan mahrum bırakacağım ya da şuna hediye alacağım" gibi.
Ders Programınızı üç aşamada hazırlayabilirsiniz :
İlk olarak, her dersten çalışmanız gereken konuları, çözmeniz gereken test miktarlarını gözden geçirin, konuları belirleyin.örneğin :
Türkçe'den : 1-2-3-4-5 konu
Matematik'ten : 1-2-3-4-5 konu
Geometri'den : 1-2-3 konu
Fizik'ten : 1-2-3-4 konu gibi.
İkinci olarak, çalışmanız gereken ders ve konuları, haftalık ders çalışma programınızda günlere bölerek yerleştirin. Bunu yaparken, benzer derslerin peşpeşe gelmemesine dikkat edin.
Son olarak, okuldan geliş zamanı ile uykuya yatış saati arasında kalan zaman içinde, çalışma sürenizi hesaplayın.
Örneğin : 14.30 -> 23.00
Bir gün içinde yemek, dinlenme, okul işleri, ödev, müzik, spor, televizyon izleme vb. günlük aktivitelerinizden arta kalan sürede, yaklaşık 45 dk. çalışma ve 15 dk. ara ile çalışmayı hedeflediğiniz konular bitinceye kadar çalışabilirsiniz.
Ders çalışırken en yüksek verimi elde etmek için, çalışma seanslarınızı 45 dakikalık bölümlere ayırın. Yaklaşık 45 dakika yoğun dikkat harcayarak çalıştıktan sonra, mutlaka, yeni konuya geçmeden önce çalıştığınız konuyu tekrar gözden geçirmelisiniz. Daha sonra, 10 dakikalık bir dinlenme arası vermenizde yarar var, çünkü bu kısa dinlenme arası sırasında hem bedeniniz gevşer, hem de zihniniz öğrendiklerini sağlamlaştırır.
Kendine uzun dinlenme araları veren bir öğrenci zaman savurganlığı yaptığının farkında değildir. Çünkü her seferinde öğrendiklerini sil baştan hatırlamak, çalışmak durumunda kalır, öğrenilecek olan bilginin, daha önce öğrenilmiş bilgilere bağlantısı zayıf kalacağı için, öğrenme giderek zorlaşır. Bu da öğrencinin çalışma isteğinin azalmasına ve çalışmaktan soğumasına neden olur.
Sözel içerikli dersleri parçalara bölerek çalışmanın, tüm konuların çalışılması bitince genel bir tekrar yaparak anlamsal bütünlüğü sağlamanın en iyi yöntem olduğunu unutmayınız. Matematik ve Geometri derslerinde ise, problem gözerken, sonuca ulaşıncaya kadar ara vermemeye ve testleri sanki sınavdaymışsınız gibi zaman sınırlamasına uyarak çözmeye çalışmanızda büyük yarar vardır. Fen bilimlerinde ise konunun hayatla ve diğer konularla ilişkisini unutmadan, konu bütünlüğünü bozmayacak şekilde çalışmak gerekir.
Unutmamalısınız!
* Çalışma sürecinde tekrarlar yapılarak, öğrendiğiniz bilgiler hafızanıza uzun süreli olarak depolanır. Bu arada, not tutarak, kelimelerin altını çizerek, özet çıkararak, sizi düşünmeye zorlayan sorular sorarak, çalışmanın verimliliğini arttırmış olursunuz.
* Öğrenmede en etkili yöntem
Çalışmak
Tekrar etmek
Öğrenilenleri sınamak
Dinlenmektir.
* Önceden neyi, ne kadar, nasıl çalışacağınızı belirlemezseniz, çalışmanın sonunda o kadar az şey hatırlarsınız.
* Çalışma aralarında televizyondan uzak dur malısınız. Çünkü öğrendikleriniz üzerinde en fazla bozucu etkiyi televizyon yapmaktadır.
* Önemli olan çok çalışmak değil, yerinde ve zamanında çalışmaktır. Düzenli, programlı çalışmayanların, daha çok çalışmak zorunda kaldıklarını unutmayın.
* Bu günün derslerini yarına bırakmamalısınız. "Bir gün çalışmamakla bir şey olmaz" diyen öğrenci aslında kendini kandırıyordur. Kendince geçerli bir mazeret yaratmak, ders çalışmayı erteleyen öğrencinin bu eğilimi, daha sonra "erteleme alışkanlığı" gibi düzeltilmesi son derece zor olan kötü bir alışkanlığa dönüşür.
Planlama Süresi = işi yapmak için gereken süre
Programlı çalışma = verimli çalışma
* En verimli çalışma saatleriniz, en az yorgun olduğunuz saatlerdir. Yorgunluğun, öğrenme düzeyini düşürdüğü araştırmalarla saptanmıştır. Sabah saatlerinde, yani henüz yorgun olmadığınız anda herhangi bir şey öğrenme süresi, akşam 19'a oranla % 13 daha fazladır.
* Yorgunluk, plansızlığın en önemli göstergesidir. Yorgunsanız, plansızsınız demektir.
* Öğrendiklerimizi uykuda daha yavaş, uyanıkken daha hızlı unuturuz. Eğer bir şeyi kalıcı olarak öğrenmek istiyorsanız, uyumadan önce küçük bir tekrar yapmanız en iyi yöntemdir.
* Çalışılması gereken konuların, testlerin çok olması, zamanın yetmemesi gözünüzü korkutmasın. Şu anda en büyük hedefiniz, istediğiniz üniversiteyi ve bölümü kazanabilmek. Bunun için, öz verili olmanız, arkadaşlarınıza, eğlenceye daha az zaman ayırmanız gerektiğini biliyorsunuz. Bu sizin için hiç de kolay bir şey değil, ama hiçbir başarının kolay elde edilmediğini unutmayın.
Ne yapmak istediğinize, sizin için neyin daha önemli olduğuna karar verip, yaşantınızı buna göre düzenlemelisiniz.
kaynak:fdd.com.tr